بایگانی‌ها

آشنایی با انواع الیاف روتختی

آشنایی با انواع الیاف روتختی

آشانایی با الیاف روتختی به طور کلی، هنگام خواب، افراد معمولا به نوع تختخوابی که برای خود فراهم کرده‌اند، توجه می‌کنند. این تختخواب ممکن است شامل یک پتوی سبک و نازک یا یک لحاف حجیم با بافت پف دار ولی با وزن کم باشد. امروزه، به طور معمول از لحاف‌های سنگین و بزرگ مانند گذشته استفاده نمی‌شود؛ بنابراین، با انتخاب الیاف مناسب برای استفاده در تختخواب‌ها و بالش‌ها، می‌توان از یک تختخواب سبک استفاده کرد.

بنابراین، داشتن شناخت دقیق از ویژگی‌های الیاف موجود در تختخواب از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانید یک تختخواب مناسب را انتخاب کنید.

الیاف چیست؟

قبل از بررسی الیاف موجود در روتختی، لازم است اشاره کنیم که به طور کلی، الیاف از رشته‌های نازک با طول مناسب ساخته شده‌اند که دارای انعطاف و استحکام کافی برای ریسندگی هستند. این الیاف به عنوان مواد اولیه برای تولید انواع پارچه و نخ استفاده می‌شوند.

در کل، الیاف به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند، اما با توجه به نحوه استفاده در صنایع مختلف، هر یک از این دسته‌ها با نام‌های خاصی شناخته می‌شوند.

انواع الیاف روتختی

  • الیاف پنبه
  • کتان
  • الیاف بامبو
  • ابریشم
  • اکالیپتوس
  • ویسکوز
  • الیاف پر

الیاف پنبه

الیاف پنبه

در فرآیند خرید ملحفه و تشک، بسیاری از مردم تمایل دارند به پارچه‌ها و الیاف روتختی طبیعی روی بیاورند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای روتختی، الیاف پنبه هستند. پنبه به عنوان یک نوع الیاف روتختی طبیعی شناخته شده و از مزایای ضد حساسیتی برخوردار است، همچنین در فرآیند تولید آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

یکی از دلایلی که پنبه به عنوان گزینه برتر برای روتختی شناخته می‌شود، قدرت بالای جذب آب آن است که در مقایسه با الیاف مصنوعی بیشتر است و یک عایق حرارتی مناسب برای روزهای سرد فراهم می‌کند.

حتی در روزهای گرم سال، روتختی پنبه‌ای مناسب و کاربردی است. خاصیت جذب حرارت پنبه باعث می‌شود گرما از بدن جذب شده و دمای بدن کاهش یابد. همچنین، نرمی و لطافت پنبه موجب ایجاد حس آرامش و راحتی در زمان استراحت و خواب می‌شود.

الیاف کتان

الیاف کتان

پارچه کتان از الیاف کتان بافته شده است و دارای هسته توخالی است. این الیاف روتختی از نفوذپذیری هوا باز بوده و همچنین از خاصیت هدایت گرما برخوردار می‌باشد. پارچه کتان به عنوان یک پوشش بسیار قابل تنفس و جذب‌کننده رطوبت شناخته می‌شود، تا جایی که می‌تواند تا ۲۰ درصد از وزن خود را به عنوان رطوبت جذب کند، و همچنین بسیار مقاوم است.

اگر به دنبال یک روتختی با خاصیت جذب رطوبت هستید، الیاف داخل روتختی را از کتان انتخاب کنید.

روتختی‌های کتان خالص نیز گزینه‌ای مناسب برای خانواده هستند. کتان‌ها به طور طبیعی خاک و باکتری‌ها را دفع می‌کنند و دارای ویژگی‌های ضد حساسیتی هستند. به همین دلیل، این نوع روتختی‌ها به عنوان یک گزینه سالم و با دوام برای محیط خواب محسوب می‌شوند.

الیاف بامبو

الیاف بامبو نسبت به الیاف پنبه‌ای، پشمی و حتی ویسکوز کمتر شناخته شده ولی ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله جذب رطوبت، گردش هوا، و نفوذپذیری بالا دارند. روتختی‌هایی که با الیاف بامبو تهیه شده‌اند، بوی ناخوشایند را به خود جذب نمی‌کنند. این الیاف روتختی برای افرادی که در مناطق با آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، گزینه‌ای مناسب و کاربردی هستند.

در برخی موارد، برای تولید بهترین مارک روتختی از نخ گیاه بامبو استفاده می‌شود؛ زیرا این نخ از فیبر طبیعی سلولز به دست می‌آید و بسیار نرم و راحت است.

به علاوه، بامبو به عنوان یک الیاف روتختی طبیعی، خاصیت ضد آلرژی و آنتی استاتیک دارد و برای افرادی که به آلرژی ابتلا دارند، گزینه مناسبی است. همچنین، الیافی که از گیاه اکالیپتوس به دست می‌آید نیز ویژگی‌هایی مشابه با بامبو دارد و بسیار مفید است.

الیف بامبو

الیاف ابریشم

الیاف ابریشم به دلیل خاصیت‌های ضد باکتریایی و ضد آلرژی، یک محصول ایده‌آل برای خواب افرادی با آلرژی یا مشکلات پوستی مانند اگزما است.

در خرید روتختی ابریشمی، وزن ابریشم (اندازه‌گیری سنتی آن) نشان‌دهنده مرغوبیت است و هرچه وزن بیشتر باشد، محصول مرغوب‌تر خواهد بود.

ابریشم، به دلیل حساسیت و ظرافت خاص خود، نیاز به مراقبت دقیق دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام شستن پارچه‌های ابریشمی از آب سرد و ملایم استفاده کرده و این کار را بهتر است با دست انجام داد.

الیاف ابریشم

الیاف اکالیپتوس

لیوسل (مشهور به نام TENCEL) یکی دیگر از مواد طبیعی و پایدار است که صنعت تختخواب را تغییر داده است. TENCEL یا lyocell از سلولز چوب به وجود می‌آید، اغلب از درختان اکالیپتوس که در مزارع پرورش می‌یابند، به دست می‌آید.

فرآیند تولید الیاف TENCEL با استفاده از تکنولوژی‌های پایدار جدید، سازگار با محیط زیست است و اثرات منفی زیست محیطی پردازش سنتی الیاف را کاهش می‌دهد.

الیاف اکالیپتوس

الیاف ویسکوز

الیاف ویسکوز به عنوان یک الیاف مصنوعی، برخلاف الیاف روتختی طبیعی مانند پنبه و پشم، به حساب می‌آید. لحاف‌های روتختی که از الیاف ویسکوز پر شده‌اند، معمولاً وزن بسیار سبکی دارند و قیمت آن‌ها نسبت به سایر الیاف مقرون به صرف و مناسب است. الیاف ویسکوز علاوه بر استفاده در پر کردن ملحفه، در انواع مختلف روتختی مانند روتختی چهار فصل و بالش نیز کاربرد دارند. یکی از ویژگی‌های خاص الیاف ویسکوز، خاصیت ضد حساسیت است که این ویژگی به هر فرد امکان استفاده را با آسانی می‌دهد.

الیاف ویسکوز

الیاف پر

یکی دیگر از الیافی است که از قدیم تا امروز در تولید انواع بالش طبی، تشک، لحاف و روتختی استفاده می‌شده. پر بافتی بسیار نرم و راحت دارد و بیشتر مردم طرفدار استفاده از بالش‌های پر هستند. دلیل این موضوع هم خوابی راحت و عمیق است.

استفاده از پر در دوخت روتختی هم رواج دارد و برای مثال برای روتختی عروس را بیشتر از الیاف پر تهیه می‌کنند. برای دوخت لحاف روتختی و یک دست بودن آن باید از پرهای درشت و ریز در کنار هم استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که میزان پر درشت باید بیشتر از پر ریز باشد.

پرها الیافی طبیعی هستند و از بدن حیوانات به دست می‌آیند. در گذشته با توجه به اینکه مقوله بهداشت به درستی رعایت نمی‌شد استفاده از پر به‌عنوان بالش و لحاف باعث بروز انواع مشکلات پوستی و آلرژی‌های تنفسی می‌شد.

اما این روزها بیشتر پرها به‌طورکامل شسته و ضدعفونی می‌شوند و برندهای معتبر ایرانی و خارجی از الیاف پر در محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل دیگر باعث بروز حساسیت‌های پوستی و تنفسی نمی‌شود. البته با این وجود افرادی که آلرژی‌های شدید دارند باید در هنگام استفاده از پر احتیاط کنند تا باعث افزایش مشکلاتشان نشود.

در نهایت

در بازار، انواع مختلفی از روتختی‌ها وجود دارد که از الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی ساخته می‌شوند. هر یک از این الیاف روتختی ویژگی‌های خاصی دارند که ممکن است برای هر فردی متفاوت باشند.

الیاف روتختی طبیعی مانند پنبه، کتان و ابریشم از بافت لطیف و مناسبی برخوردار هستند و به پوست بدن احساس راحتی می‌دهند و حساسیت نیز ایجاد نمی‌کنند.

الیاف مصنوعی معمولاً از موادی مانند پلی‌استر و اکریلیک ساخته می‌شوند. این الیاف روتختی در مقایسه با الیاف طبیعی کمی زبرتر هستند و ممکن است برخی افراد حین استفاده از آن‌ها دچار حساسیت شوند.

آراد روتختی یک فروشگاه اینترنتی است که محصولات خواب برای افراد مختلف ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به راحتی بهترین روتختی‌ها را از این فروشگاه آنلاین سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. اگر پیشنهاد یا نظری درباره هر یک از الیاف روتختی مورد بحث در این مقاله دارید، لطفاً آن را در انتهای این صفحه با ما به اشتراک بگذارید. ما و خوانندگان آراد روتختی از خواندن نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما استقبال می‌کنیم.